- 2019 -__

10 NOVEMBER
  PFD najaarsrit >>>

PFD clubweekend van 20 t/m 23 september 2018, Hotel Traube te Aspach, Duitsland

Dag 1 - donderdag 20 september
Wij zijn om 7 uur vertrokken uit Aalsmeer. Het is een prachtige dag. De zon schijnt en het is fijn om te rijden met onze nieuwe Porsche. De rit is voor ons 6 uur rijden. Totaal rijden er 13 Porsches naar Aspach. Een leuke opkomst. En wij hebben er zin in, om iedereen te ontmoeten. En het leuke programma te volgen. De organisatie is in handen van Jolande en Anton.

Bij aankomst waren Jan en Mea er al als eerste. Ze zaten op het terras lekker te genieten van het zonnetje. Het hotel zag er goed uit. Nadat we hadden ingecheckt hebben we even de kamer bekeken. Het zag er netjes uit. Aan de overkant van het hotel en in de garage van het hotel hadden we genoeg parkeerplaatsen met z´n allen. Soms moesten wij dubbel geparkeerd staan, maar dat maakte niet uit, want we reden toch steeds gelijktijdig weg. We hebben eerst wat gedronken en wat gegeten. Dat smaakte goed. En even bijgekletst met Jan en Mea. De bagage gepakt en uitgepakt op de kamer. Toen even languit op bed.

Om 18:00 uur weer naar het terras waar een aantal PFD clubleden waren bijgekomen. En de rest druppelde binnen. Wij proosten op een mooi weekend, met grote glazen bier en grote glazen wijn. Om 19:00 uur gingen wij aan tafel voor het diner. De tafel was mooi gedekt, en we hadden een eigen menukaart voor de Porscheleden. Heel leuk en attent.
Het diner was heerlijk. Voor het hoofdgerecht konden we kiezen uit vlees of vis. Dat was prima. Het was een gezellige boel, iedereen vermaakte zich volgens mij wel. Lekker kletsen over van alles. De mannen natuurlijk voornamelijk over de Porsches. Na het eten gingen een aantal naar hun kamer en een aantal zaten nog lekker buiten te genieten van de warme zomeravond.
Sander en Nang, die kwamen ´s avonds om 11 uur pas binnen met de Porsche 944 Turbo. Het was een hels kabaal. Maar dat mocht de pret niet drukken. Vanaf dat moment waren we totaal met 13 Porsches.

Dag 2 - vrijdag 21 september
Na een goede nachtrust, moesten we om kwart voor 8 aan de ontbijttafel. Een heerlijk ontbijt met genoeg lekkere dingen om te eten en te drinken. De bediening was heel vriendelijk, en hielpen waar ze maar konden. Mooi om te zien. Om kwart voor negen gingen we met de 13 Porsches op weg naar Stuttgart, waar het Porsche-museum dit jaar het 70-jarige bestaan viert van onze sportwagenfabrikant. Jolande en Anton hadden het ter plaatse prima geregeld: De toegangskaartjes voor de Porsche-fabriek, en de uitrijkaartjes voor de parkeergarage.

Toen we aankwamen bij de Porsche-fabriek en -museum zagen we buiten een sculptuur van 24 meter hoog, met 3 pijlers waarop 3 witte Porsches zijn geplaatst. Die Porsches staan opgesteld als een wijzer en kijken verschillende kanten op. Dat heeft een betekenis. De 1 staat richting Leipzig, en 1 richting GMund, en 1 richting Weissach, drie historische plaatsen voor de fabricage van de sportwagens.

We werden in verschillende groepen gesplitst. Een deel ging ´s morgens naar de Porsche-fabriek en ´s middags naar het Porsche-museum. En de andere groep eerst naar het museum en dan naar de Porsche-fabriek. Ook kon men nog kiezen uit een Engels- of Duitssprekende gids. Voordat we hieraan begonnen werd er eerst op de trap naar de 1e etage van het museum een groepsfoto gemaakt. Het was heel erg leuk. Wij gingen eerst naar het museum. Allerlei mooie auto´s. Alles in het teken van het 70-jarige jubileum, waarvoor ze bijzondere auto´s hebben tentoongesteld. De mannen genoten van al het moois wat voor hun ogen kwam. En in sommige Porsches mocht je even zitten. En genieten. Marla kreeg van een medewerker een klein cameraatje, waarmee je op een bepaalde Porsche kon richten en binnen in de auto kon kijken. Ik heb daar foto´s van gemaakt. Het zag er allemaal prachtig en verzorgd uit. De mannen hadden genoeg gespreksstof.

Na de museumtocht, zijn we met Mike, Marla, Sander en Nang, naar een leuk klein bakkertje gegaan hebben lekkere broodjes en salade gegeten. Toen naar de Porsche-fabriek om 13.45 uur met een hele leuke gids. Wij mochten niet overal kijken en ze waren bezig met de productie van een prototype. Ze waren erg op hun hoede dat wij niet de verkeerde kant opliepen en toch in de buurt van het prototype zouden komen. Er mochten ook geen foto´s gemaakt worden. Dat was wel jammer. De gids sprak honderduit in het Engels. We zagen hoe de Porsches gemaakt werden, die van de band rolde. Allerlei types en soorten. Heel veel lopende bandwerk. Maar wel door mensenhanden gemaakt. Soms met handschoenen aan. Ook waren er vrouwen aan het werk. En gedeeltelijk door robots. We zagen hele vellen van rundleder die gescand werden op zwakke plekken. Daarna werden er o.a. dashboardmallen en binnenbekleding van gesneden. Dit ging automatisch met een snijmachine voorzien van een waterstraal onder zeer hoge druk. Daarna gingen ze naar het naaiatelier waar er veelal dames achter de naaimachine zaten die de gemaakt mallen van leder aan elkaar naaiden. Als je genoeg geld te besteden hebt, kun je zelf de kleur en stiksels etc. kiezen of je naam erin. Dat is allemaal mogelijk. Er blijven veel stukken leder over, dat wordt gebruikt voor schoenen en tassen, etc. De mooiste huiden komen trouwens uit Nederland. Omdat wij geen prikkeldraad hebben, beschadigen de koeien hun huid niet.

In de fabriek waar de Porsches gemaakt worden, wordt continue gewerkt. Als je naar de wc moet je dat eerst melden, en dan komt er vervangende hulp, tot je weer terugkomt. Ook hebben ze elk uur, 5 minuten pauze. Dan wordt alles stilgelegd. De gids vertelde dat wanneer je elkaar tegenkomt in de gang of trap je altijd MAALTIJD zegt uit respect. Om de mensen eetsmakelijk te wensen. Je kon van boven af, alles gade slaan wat de werknemers deden. Er reden soort karren op rails die een naam hebben en de voorraad steeds aanvullen voor de medewerkers. Die rijden kriskras door het werkgebied.
Mike vertelde, dat wanneer de motor en versnellingsbak in de Porsche worden gezet je dit een huwelijk noemt. De carrosserieën lopen in een verschillende kleur en type door elkaar en toch komen alle onderdelen in de juiste auto, een hele logistieke puzzel. Voor elke motor van alle verschillende types aan Porsches die daar worden gefabriceerd gebruikt men allemaal dezelfde schroeven. Lekker makkelijk.
Normaal zie je op een fabrieksterrein overal auto´s staan, terwijl hier de Porsches die klaar zijn direct op transport gaan wegens ruimtegebrek. De hele omgeving daar ademt eigenlijk Porsche, wat mooi is om te zien. In en om de fabriek is het best wel druk, maar er heerst toch een rustige sfeer met niet eens zoveel lawaai. Het was een leuke en leerzame dag.

Om 19.00 uur was er weer een heerlijk diner klaargemaakt. Prima verzorgd allemaal. Er werd weer een hoop kabaal met elkaar gemaakt. Iedereen was druk in gesprek met elkaar. Erg gezellig. Sommige gingen vroeg naar de kamer en sommige bleven nog een paar uurtjes. We kregen van de eigenaar allemaal een drankje aangeboden. En aan het eind van de avond frietjes toe. Het was weer een geslaagde gezellige dag.

Dag 3 - zaterdag 22 september
Om half 9 ontbijt, en om 10 uur rijden. Met z´n allen een autorit maken door het mooie landschap. Jolande en Anton hadden het allemaal weer prima geregeld. We kregen weer een mooie routebeschrijving mee. Met 12 Porsches op weg. John en Nellie reden mee met iemand anders. John voelde zich niet lekker en wilde liever niet zelf rijden. Prima opgelost samen.
Het beloofde weer een stralende dag te worden. Eerst nog wat bewolking, maar de zon kwam al snel tevoorschijn. Er werd af en toe pittig gereden, en soms stopte we om te kijken of de groep nog compleet was. Dat ging prima. Het was een heel mooi gebied waar we doorheen reden. En we moesten een keer stoppen omdat er koeien op de weg liepen. Dus rustig er achteraan. Even wachten tot ze weer in de wei gingen en dan het gas er weer op. Of er was ineens een tractor met een hooiwagen, dan moest de hele Porschegroep even gas terugnemen.

De lunch was in Vellberg, een prachtig oud plaatsje waar de tijd heeft stilgestaan. De eigenaar leek erg in zijn nopjes met het grote aantal Porsches voor zijn deur. Kastelen, vergezichten en veel kunst te zien. Het restaurant had een klein museum met oude meuk. Leuk om te zien. Zelfs een echte krokodillenhuid. Lekker geluncht, even de benen gestrekt, en een ijsje voor de liefhebbers. Daarna weer op pad door het mooie landschap. Af en toe waren we elkaar even kwijt, maar de groeps-app bracht dan steeds de oplossing.

We hebben nog in Würstenberg een versnapering genomen in een leuk restaurant. Lekker buiten gezeten in het zonnetje en genoten van het mooie uitzicht. Ze hadden daar grote taartstukken, en heerlijke wijn. Toen was het inmiddels tijd om weer richting ons hotel te gaan. Sommigen gingen gezamenlijk nog een stukje omrijden, en anderen gingen hun eigen weg. Wij hebben nog even in het bos gewandeld. Paddenstoelen gezocht om te fotograferen maar niets te zien. (ik kon even geen Porsches meer zien) haha

Totaal hadden we deze dag ongeveer 240 km gereden. Bij het hotel aangekomen, stonden bijna alle Porsches weer vredig op de parkeerplaats of in de parkeergarage gestald. Een aantal gingen naar het terras om gezellig iets te drinken. Er zijn weer veel foto´s gemaakt onderweg.
Om 19:00 uur begon het diner. Het eten is steeds erg lekker en prachtig gedecoreerd op het bord. Met z´n allen weer aan tafel. Bij wie je ook zit, het is altijd gezellig. Jan bedankte de organisatoren Jolanda en Anton voor het perfect regelen van het weekend. De locatie was top, mooie kamers, heerlijk eten, en de bediening was reuze aardig. Niets was hun teveel om het naar ons zin te maken. Alles tot in de puntjes verzorgd.
Na het eten, zijn we met z´n allen een spelletje gaan kegelen. In het hotel is een heuse kegelbaan. Er waren 2 kegelbanen beschikbaar voor ons. Dit was reuze pret. Een hoop gegil en lol hadden we met zijn allen. Het spel werd niet serieus genomen, en daarom had iedereen heel veel plezier. Degenen die niet meededen waren goede supporters. En er werd veel gelachen. Wat een top Porscheclub. Dit was zeker het toetje van de dag. En een mooie afsluiting.

Dag 4 - zondag 23 september
De laatste dag. Het weer was minder. ´s Nachts had het geregend, dat was een mooi gezicht om alle regendruppels op de Porsches te zien liggen. Aan het ontbijt hebben de Porscheleden nog even bijgekletst, en daarna gingen ze hun eigen weg. Sommigen rechtstreeks naar huis. Mike en Marla gingen nog een paar dagen het Zwarte Woud in. Gezamenlijk met 4 Porsches gingen wij nog naar het automuseum in Düsseldorf. Ik kan zeker namens veel Porscheleden zeggen dat dit een heel geslaagd en gezellig lang weekend was.

Onder deze groep met 13 Porsches waren dit weekend nieuwe leden en oude bekenden aanwezig. Ik ben er trots op om bij deze groep aan te mogen sluiten. Gelukkig is alles goed verlopen en we wensen iedereen een goede thuisreis.
Misschien zijn er meer leden, die dit jaar niet mee zijn gegaan en door dit verslag ook enthousiast zijn geworden en willen volgend jaar ook mee. Altijd welkom. En wij kijken uit naar volgend jaar, met een nieuw programma. Deze club laat zien, hoe een kleine club, groot kan zijn.