- 2019 -__

10 NOVEMBER
  PFD najaarsrit >>>

17-19/20 september 2010 - Weekend Sauerland

Op vrijdag 17 oktober begon het PFD Sauerlandweekend. Pas laat in de ochtend ging de rit van start naar Duitsland. Op de A2 van Amsterdam naar Utrecht verscheen de eerste file al ten tonele voor het verkeerspunt Oudenrijn. Er zouden nog vele volgen, zo bleek later. Op de A12 richting Arnhem dirigeerde het navigatiesysteem vanwege files me de snelweg af, voor een alternatieve route in de omgeving van Barneveld. In dit landelijke gebied ging de route zigzaggend over de provinciegrens Utrecht - Gelderland, die daardoor meerdere malen werd gepasseerd. Een mooie route weliswaar, maar niet bevorderlijk voor de reisduur. Na 2 uur rijden werd de Duitse grens gepasseerd en gestopt bij het nabijgelegen wegrestaurant. Wat een verademing om eenmaal in Duitsland op de autobahn te zijn beland, ontspannen autorijden zonder alert te moeten zijn op mogelijke snelheidscontroles. Helaas waren er op de route bij Dortmund vele files en daardoor werd de verwachte reistijd met ruim 1 uur extra vertraagd.

Klik om de foto te vergroten Klik om de foto te vergroten Klik om de foto te vergroten

Zodra we van de snelweg afkwamen en op de lokale wegen nabij Reiste reden, volgden we de routeaanwijzingen van het hotel op. Met als resultaat om een kwartier later weer op hetzelfde punt uit te komen! Toen toch maar weer de aanwijzingen van het navigatiesysteem opgevolgd, die netjes de weg naar Reiste wees. Na 370 km zijn we om 17.00 uur op onze bestemming gearriveerd in Reiste bij gasthof Reinert. De helft van de groep was inmiddels binnen. De laatste 2 Porsche´s arriveerden omstreeks 19.00 uur. Het verblijf was op basis van halfpension, zodat we ´s avonds met een dinerbuffet in het pension weer op krachten konden komen!

Op zaterdagochtend zijn we kort na het ontbijt gezamenlijk in colonne vertrokken. We reden met John als gids voorop eerst richting Eslohe om te tanken. Nadat was getankt vertrok John in een andere richting dan menigeen had verwacht. Het duurde even voordat men in de gaten kreeg dat de start voor de toeristische route was begonnen. Verderop bleek de doorgaande route vanwege wegwerkzaamheden afgesloten te zijn en werden we geconfronteerd met een omleiding. Maar deze alternatieve route was juist een leuk parcours met stijgen, dalen en het nodige bochtenwerk. Na een korte pauze werd de rit weer vervolgd. De GT3 onder ons midden brulde van plezier boven de anderen uit! Enige tijd later ontdekte ik dat Richard die achteraan reed, sinds het passeren van een spoorwegovergang er niet meer bij was. Helaas werd dit niet door koploper John opgemerkt. Ook ontbrak de mogelijkheid om John hierop te attenderen. Een aandachtspunt voor toekomstige tourritten.

Na een stop bij de Biggesee reden we op een gegeven moment achter een touringcar, die de gehele rit naar onze volgende stop voor ons bleef rijden. In het restaurant "Hohe Bracht" met een mooi uitzicht hebben we iets gegeten en gedronken. Daarna kon een ieder op eigen initiatief de middag verder invullen. De meeste van ons zijn in colonne gegaan naar een outlet-store in Schmallenberg. Voordat we terugreden naar het pension hebben we daar in het centrum nog even gewandeld en ook iets genuttigd. Sommigen van ons beweerden onderweg een zwarte 944 te hebben gezien met een Nederlands kenteken. Dit moet Richard zijn geweest. Helaas hebben we hem pas ´s avonds bij het diner weer aangetroffen. Hij gaf aan een lange tijd voor de gesloten spoorwegovergang te hebben gestaan. Tijdens en na het diner was het weer reuze gezellig. Met degenen die zondags terug naar Nederland keerden, zijn we die zondagochtend meegegaan naar de kartbaan in Wintersberg. Op de kartbaan was er volop competitie tussen de PFD-ers! In het begin van de middag is de terugreis begonnen. Het was een heerlijke rit naar huis. Onderweg geen files, zelfs geen langzaam rijdend verkeer. Eenmaal thuis aangekomen zag ik op de teller dat er bijna 1000 km was afgelegd dit Sauerlandweekend. Mijn Carrera (993) heeft zich tijdens het weekend voorbeeldig gedragen. Hopelijk kon dat ook van mij als bestuurder worden gezegd!