- 2019 -__

20 JANUARI
  Nieuwjaarsreceptie
  >>>

16 FEBRUARI
  Slotracing >>>

7 APRIL
  - PFD voorjaarsrit
  - >>>
  - Porsche Collec-
  - tors Day >>>

10-14 APRIL
  Techno Classica
  Essen >>>

1 MEI
  Dinslaken >>>

17-19 MEI
  Spa Classic >>>

9 JUNI
  Paddock Porsche
  in Assen >>>

22 JUNI
  - PFD meeting >>>
  - Vet Cool Man >>>

7 JULI
  PFD zomerrit >>>

13-15 SEPTEMBER
  PFD clubweekend
  >>>

12 OKTOBER
  PFD meeting >>>

10 NOVEMBER
  PFD najaarsrit >>>

11 augustus 2013 - Paddock Porsche op circuitpark Zandvoort

Tijdens het Nationaal Oldtimerfestival dat gehouden werd op zondag 11 augustus 2013 op het circuitpark Zandvoort, werd ook de Porsche Paddock georganiseerd. Voor het laatst werd dat op Zandvoort gehouden in 2009.

Ook de PFD had zich als club aangemeld en via diverse mails werden de leden hiervan in kennis gesteld. De hele hoek bij de Tarzanbocht was gereserveerd voor de Porsche Paddock. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de diverse P-clubs zich met hun Porsches rond hun clubstand zouden presenteren. Maar bij aankomst bleek dat de organisatie dat plan had gewijzigd en men begon de diverse types Porsches bij elkaar te zetten. Dat lukte een tijdje maar door de toevloed van diverse types Porsches was dat niet vol te houden en zo tegen half twaalf stond het hele terrein vol. En alles qua club lekker door elkaar, was wel zo gemoedelijk en dat voorkwam ook afzonderlijke groepjesvorming.
In totaal waren er toch nog 7 PFD-ers op dit evenement afgekomen, ondanks de matige respons, maar ja het was ook vakantietijd. Ze gingen ook met het nieuwe PFD clubblad (Zomer 2013) naar huis, want dat was net een paar dagen ervoor opgehaald bij de drukker.

Er was één P-club (welke weet je vast wel) die een Porsche-vlag had meegenomen en die werd vastgemaakt aan het hek langs de baan (richting Tarzanbocht) dat hek staat wat hoger en dus was de vlag over de hele Porsche Paddock goed te zien. Een mooi herkenningspunt ook voor de PFD-ers om elkaar weer op te zoeken na alles bekeken te hebben op het hele circuitpark. Buiten de Porsches waren er vele clubs van oldtimers, Amerikanen, Volvo´s, Kevers, Fiatjes 600 met die openstaande motorkapjes, MG´s etc. etc., zelfs een hele rij Puchjes. Ook een serie nieuwe Lamborghini´s werden geshowd en een enkele Ferrari. Verder ook de bekende kramen met toeleveringspullen, uitlaten EPS, interieurbekleding, e.d.

Het klapstuk had weinig te maken vierwielers, dat was een truck trekker van Amerikaans fabricaat, dus wat groter dan de reguliere in Europa, heel wat groter, want achterop waar normaal de aanhanger op rust, waren 2 straalmotoren uit een F-16 geplaatst.
Om 13.00 uur zou op het rechte stuk voor de tribune, tegen de race richting in, een demo worden gegeven. Die demo zullen de toeschouwers niet snel vergeten.
Na het starten en gieren van de motoren werd kerosine ingespoten, die in een grote wolk opsteeg, maar niet direct vlam vatte. Het stonk naar de petroleum en op een gegeven moment schiet de vlam erin. Wie de fik in Moerdijk gezien heeft, weet hoe het er ongeveer uitzag. Dat doofde en er kwam witte rook, weer een poging zelfde vuurbal, truck onzichtbaar, ook dat doofde en daarna deden de straalmotoren het.

Toen kwam er voorwaartse beweging in, na tweemaal de nabranders aan, de vlammen werden wat langer, ging de parachute uit. En gewoon op zijn diesel kwam de truck weer terug. Hoe het asfalt eruit zag heb ik niet kunnen zien, maar de races gingen weer door, dus het zal wel te doen geweest zijn. Maar dat je niet te dicht achter zoén apparaat moet gaan staan is wel heel duidelijk. En of dit nu de gebruikelijke procedure was of dat het niet helemaal naar wens ging vroegen we ons ook af. Het was wel erg heftig met die hele grote vuurballen.

Overigens bleek Zandvoort qua weer enorm te boffen, want zeker tot rond 14.00 uur was het afwisselend bewolkt en zonnig, na twaalven zelfs zo nu en dan warm.

Al met een heel geslaagd evenement dat heel veel bezoekers trok.

John Poppeliers

update 25-8-2013