- 2019 -__

20 JANUARI
  Nieuwjaarsreceptie
  >>>

16 FEBRUARI
  Slotracing >>>

7 APRIL
  - PFD voorjaarsrit
  - >>>
  - Porsche Collec-
  - tors Day >>>

10-14 APRIL
  Techno Classica
  Essen >>>

1 MEI
  Dinslaken >>>

17-19 MEI
  Spa Classic >>>

9 JUNI
  Paddock Porsche
  in Assen >>>

22 JUNI
  - PFD meeting >>>
  - Vet Cool Man >>>

7 JULI
  PFD zomerrit >>>

13-15 SEPTEMBER
  PFD clubweekend
  >>>

12 OKTOBER
  PFD meeting >>>

10 NOVEMBER
  PFD najaarsrit >>>

MPM

Door ons lid Henk Timme was bij MPM aan de Cyclotronweg 1, 2629 HN te Delft een afspraak gemaakt om op zaterdagmiddag 31 oktober 2009 vanaf 13.00 uur met de PFD op bezoek te komen.

Het programma zag er ongeveer als volgt uit:

  • Intro MPM;
  • Korte uitleg omtrent kwaliteitsnormen API en ACEA;
  • Wat is verschil API SJ met SL en met meest recente SM kwaliteit;
  • Korte uitleg uit welke additieven een engine oil is opgebouwd;
  • Coolants (koel-) en remvloeistoffen;
  • Voor welke autoís (bijvoorbeeld 924, 944, 928, Boxster, Cayman, 996 of 997) is een long life coolant niet geschikt;
  • Zin en onzin van toevoegingen.
Voor nadere info omtrent dit bedrijf zie: "www.mpmoil.nl". MPM is totaalleverancier van smeermiddelen, met o.a. advisering van de soorten smeermiddelen per auto merk en type.

Bij aankomst in het fraaie en ruime kantoorgedeelte bleek er goed gezorgd te zijn voor de inwendige mens, veel luxe broodjes, melk, koffie e.d.

Er was een behoorlijke opkomst en na de PowerPoint presentatie werden we rondgeleid door de loodsen waar de afvulling, opslag en verzendklaarmaken (in Nederland maar ook heel veel intercontinentaal) van de producten plaatsvindt. Als we nu een product zien van MPM weten we ook welke professionele organisatie en welke technische wetenschap daar achter zit. Na afloop kregen we als herinnering nog een MPM cap en we lieten bij MPM een exemplaar van het laatste PFD clubblad achter.

Klik om de foto te vergroten Klik om de foto te vergroten Klik om de foto te vergroten

We laten nu even Henk zelf aan het woord.
Henk: Omdat de meeste mensen van onze club wel over een aanzienlijke mechanisch/technische kennis bezitten maar veel minder af weten van de vloeistoffen van onze Porsches heb ik een meeting georganiseerd bij oliemaatschappij MPM te Delft.
MPMoil is een Nederlands distributiebedrijf van motor- en automotive oliŽn. Men produceert de oliŽn niet zelf maar koopt in bij gerenommeerde producenten als Shell, Exxon en BP. Het dus is een afvulbedrijf. MPM verkoopt aan garages en automaterialenhandelaren in Nederland en daarbuiten. [ John Poppeliers: O.a. ook veel naar Afrika bijv. veel ouderwetse oliŽn zoals 15W40. ]
De kracht van het bedrijf ligt in het zeer snel kunnen leveren van ook kleinere aantallen.
Technisch manager Ad van Genderen hield voor 15 mensen van onze PFD een uitgebreide lezing. Na een korte uitleg over koude- en warme viscositeit vermelding van motoroliŽn (eerste 2 cijfers respectievelijk laatste 2 cijfers) zijn de kwaliteitsnormen behandeld waarvan American Petroleum Institute (API) de meest inzichtelijke is. API SL en SM zijn de actuele kwaliteiten, de hogere alfabetletter is een betere kwaliteit. Bijvoorbeeld API SL 10W-40 of API SM 5W-40.

Voor Porsches zijn de belangrijkste conclusies wat betreft motorolie: Onderscheid tussen moderne en oude afdichtingmaterialen, oftewel Viton versus natuurrubber. Oude afdichtingmaterialen zijn namelijk ongeschikt voor volsynthetische oliŽn.

  • Vanaf 1986 bevatten alle Porsches afdichtingen uit Viton en is het aan te bevelen een 5W-40 (API SM) te gebruiken;
  • Voor 1986 is het aan te raden om een 10W-40 half-syntheet (API SL) te gebruiken;
  • Een type olie als 15W-40 is verouderd en is daarom voor geen enkele Porsche aan te raden. Een 15W-40 zul je dan ook niet tegenkomen in API SL of SM kwaliteit enkel in SH of SJ;
  • Voor langdurig racen op het circuit word een 10W-50 aangeraden vanwege de hoger blijvende viscositeit bij langdurige vollast.
    Dit type olie is minder ongeschikt voor normaal gebruik in de winter en/of (regelmatig) file rijden.
Dhr. van Genderen liet zich niet positief uit over toevoegingen zoals Slick 50 en keramische deeltjes. Toevoegingen zijn nuttig enkel in de vorm van flush- of injector cleaner toevoegingen voor verontreinigde motoren, direct voorafgaand aan olie verversen. Toevoegingen kunnen namelijk de fluid life van een motorolie verkorten.
Coolant: Voor alle Porsches wordt (roze) long life coolant G12+ aanbevolen. Deze biedt roestbescherming voor meerdere jaren terwijl de groene koelvloeistof slechts een tot twee jaar corrosiebescherming biedt.
[ John Poppeliers: Verder bleek dat antivries puur zonder water al bij12 graden onder nul gaat bevriezen. Het krijgt zijn antivries werking pas bij toevoeging van water! ]