- 2019 -__

20 JANUARI
  Nieuwjaarsreceptie
  >>>

16 FEBRUARI
  Slotracing >>>

7 APRIL
  - PFD voorjaarsrit
  - >>>
  - Porsche Collec-
  - tors Day >>>

10-14 APRIL
  Techno Classica
  Essen >>>

1 MEI
  Dinslaken >>>

17-19 MEI
  Spa Classic >>>

9 JUNI
  Paddock Porsche
  in Assen >>>

22 JUNI
  - PFD meeting >>>
  - Vet Cool Man >>>

6 JULI
  Meeting Haaglanden
  Motorsport >>>

7 JULI
  PFD zomerrit >>>

28 JULI
  RPM Live >>>

18 AUGUSTUS
  Classic Porsche
  Trackday >>>

13-15 SEPTEMBER
  PFD clubweekend
  >>>

12 OKTOBER
  PFD meeting >>>

10 NOVEMBER
  PFD najaarsrit >>>

 

911 project van Martin Dotinga - deel 1

geschreven: december 2010

´Alleen even de raamrubbers vervangen, het plaatwerk van de motor galvaniseren en alles goed schoonmaken...´, was als actie gepland vorige winter. De auto staat nu echter bij de spuiter. In een dorp verderop.

Klinkt echter dramatischer dan het is. Maar hoe kwam het zover dat deze ´perfecte´ 911, toch een ´re-spray´ krijgt, met wat nieuw plaatwerk. (Links een foto van Dennis Noten, gemaakt tijdens Cars and Coffee.)

Het begin:
Sinds 2 jaar staat de auto fijn in een stalling, als er niet mee gereden wordt.

Het plan was om in deze stalling in ieder geval de raamrubbers, die met name aan de voorzijde en achterzijde aan het ´krimpen´ waren, te vervangen. De motor erg droog, maar wel iets gecorrodeerde motorbeplating.
Leuk klusje voor in de winter.(2009)

Bij het verwijderen van de raamrubbers, kwam in sommige hoekjes toch wel wat beginnende corrosie naar boven.
Van m´n Porsche maat, kon ik een mooie, voor een 911, door hem zelf gefabriceerde ´mini-brug´ overnemen.

Na installatie van de brug zijn we (m´n zonen en ik) maar eens flink gaan schoonmaken, bij het onderstel en motorcompartiment.
Dit deden we met koudontvetter, warme autoshampoo (Meguiars), kwasten, borstels en doeken.
In de 5 jaar dat ik de auto bezit, heb ik hem toch altijd aan de onderkant schoongespoten. Desondanks kwamen we tijdens het wassen, met name onder bij de B-stijl in het scherm, toch lichte roestsporen tegen.

Preventief het kleine gaatje, wat zichtbaar was vanaf de buitenzijde, wat groter gemaakt, gaf het onderstaande resultaat.

Het e.e.a. leek alleen oppervlakkig aangeslagen materiaal. Maar van het Nederlandse Porsche forum weet ik dat een 911 best wel eens (in negatieve zin) verrassingen kan hebben, met name bij de B-stijl dorpel.
Daarom maar preventief de slotplaat verwijdert, voor een goede inspectie.

De rechterkant van de auto gaf eigenlijk hetzelfde beeld qua lichte roestsporen. Dus ook hier maar de slotplaat verwijdert. Gelukkig viel het reuze mee.

Hierna toch de beslissing genomen, om de auto geheel ´beet´ te pakken.
In willekeurige volgorde betekent dit:

Voorschermen verwijderen:
  - In loogbad;
  - Stralen in de epoxy.

De benzinetank leek weinig tot geen roest te hebben, totdat deze fysiek uit de auto werd gehaald. Bij de felsnaden, lichte roest:
  - In loogbad;
  - Stralen in de epoxy.

Behalve de schermen en benzinetank zijn ook wat andere onderdelen in het loogbad gedaan. Onderdelen waar wel, de door Porsche gebruikte, taaie kit op zat. Met name bij de schermen was ik bang dat de lichte blaasvorming onder de koplampen, roest van binnen uit was.

Niets was minder waar. De schermen bleken in goede staat!
Al met al kwam ik wel tot de conclusie, dat dit projectje niets te laat opgestart is.
De auto heeft wat roestvorming maar eigenlijk nergens ernstig.
Wel verdiend gezegd te worden, dat met name bij de binnenschermen, wel wat beginnende roest zit.

De meeste tijd is tot op heden gaan zitten in het schoonmaken en kit verwijderen.
Verder hebben we veel foto´s gemaakt, om het e.e.a. zo goed mogelijk in beeld te brengen.

Momenteel staat de auto, zoals eerder geschreven bij de spuiter.
Deze gaat de auto helemaal kaal schuren.

Nieuwe originele slotplaten worden er ingelast. Dan zal de auto geheel in de epoxy gezet worden. Hierna in de grondverf gezet. Helemaal ´strak´ gemaakt, en dan gespoten.

De auto behoudt dezelfde kleur, diamant blauw. Ik heb van de auto de complete historie. Oorspronkelijk is hij in mei ´87 in Duitsland afgeleverd. In 1995 is de auto naar Nederland gehaald. En in 2005 heb ik deze auto aangeschaft.
Inmiddels heb ik bij een Porsche specialist in het noorden van het land, een set zwarte Ruf velgen gekocht (poedercoated).
Maar omdat er vooral blaasvorming was bij de velgrand, heb ik deze laten ontlakken. Deze blaasvorming, heb ik me laten vertellen, wordt veroorzaakt door het magnesium aanwezig in de velg. ´Gewone´ lak zou beter zijn. Waarschijnlijk worden de velgen weer zwart.


Ga naar deel 2

4-4-2011